کاربردهای تری سدیم فسفات در حوزه تصفیه آب و صنعت | خرید و فروش تری سدیم فسفات

کاربردهای تری سدیم فسفات در حوزه تصفیه آب و صنعت | خرید و فروش تری سدیم فسفات

کاربردهای تری سدیم فسفات در حوزه تصفیه آب و صنعت

کاربردهای تری سدیم فسفات در حوزه تصفیه آب و صنعت | خرید و فروش تری سدیم فسفات :

تری سدیم فسفات (Trisodium phosphate) یک ترکیب غیر آلی و معدنی بوده و به صورت کریستال‌های بی رنگ ( به شکل جامد) و یا پودر سفید رنگ( به شکل مایع) وجود دارد، این ترکیب آلی قابل انحلال در آب بوده و آب را به عنوان حلال آن معرفی می‌کنند. سدیم تری فسفات را با نام‌های دیگری چون پنتا سدیم تری فسفات، تری فسفات سدیم می‌شناسند، از این ترکیب معدنی علاوه بر استفاده در بخش خوراکی در بخش‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود.

جدول ویژگی‌های ساختاری تری سدیم فسفات

نام ماده شیمیایی تری سدیم فسفات_ Trisodium phosphate
فرمول شیمیایی Na₃PO₄
جرم مولی ۱۶۳,۹۴ g/mol
نقطه ذوب ۱۳۴۰  درجه سانتی گراد
نقطه جوش ۱,۵۸۳ °C
PH ۱۲
رنگ سفید (مایع)بی رنگ ( جامد)

در حین کار با تری سدیم فسفات چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

میزان ph  تری سدیم فسفات حدود ۱۲ بوده و این مقدار برای یک ترکیب معدنی غیرآلی بسیار بالاس به همین دلیل بهتر است در حین کار با آن به هیچ عنوان تماسی با پوست دست و چشمتان نداشته باشد، حتی باید برای کار با این ترکیب از ماسک فیلتردار استفاده کنید تا گاز سدیم تری فسفات استنشاق نشود، در صورت استنشاق گاز آن ممکن است فرد دچار خفگی و در بسیاری از موارد منجر به مرگ فرد شود .
در صورت تماس با پوست دست بهتر است با استفاده از مواد شوینده و آب ملایم شستشه شود، اگر با چشمتان تماس پیدا کرد به مدت ده دقیقه با آب فراوان آن را شستشو دهید.

کاربردهای تری سدیم فسفات در بخش تصفیه آب

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تری سدیم فسفات استفاده از این ترکیب معدنی در بخش تصفیه آب و فاضلاب بوده است. سدیم تری فسفات برای صنعت تصفیه آب نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، این ترکیب با از بین بردن یون‌های مضر و مزاحم موجود در آب کیفیت آب آشامیدنی را افزایش می‌دهد. در واقع این ترکیب تمام یون‌ها و موادی که باعث پایین آمدن سطح کیفیت آب می‌شوند را از بین خواهند برد و یون‌های کلسیم، آهن و منیزیم را به منظور دستیابی به کیفیت بالاتر از بین خواهند برد.
با فعال بودن یون‌های آهن و منیزیم رنگ آب به رنگ مسی و قهوه‌ای تبدیل خواهد شد اما با استفاده از تری سدیم فسفات کیفیت آن افزایش پیدا کرده و این یون‌های اضافی از بین خواهند رفت.

مطب پیشنهادی :
سدیم تری پلی فسفات چگونه ساخته می‌شود و چه کاربردهایی دارد؟

کاربردها و ویژگی‌های تری سدیم فسفات در بخش خوراکی و صنعتی چیست؟

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تری سدیم فسفات کاهش خوردگی، رسوب‌گذاری و کنترل Ph آب می‌باشد.
  • از این ماده در ساخت و تهیه مواد شوینده به وفور استفاده می‎شود.
  • از تری سدیم فسفات در تهیه مواد غذایی کنسروی، گوشتی، غذاهای منجمد، فست فودها، آب‌های گازدار و طعم دار استفاده می‌کنند.
  • در صنعت تولید سرامیک و کاشی از این ترکیب معدنی استفاده خواهد شد.
  • در صنعت داروسازی از سدیم تری فسفات برای ساخت داروهایی که غلظت کلسیم در بدن را تراز می‌کنند و بین اسید و باز بدن تعادل برقرار می‌کنند استفاده می‌شود.
  • از دیگر کاربردهای این ترکیب غیر آلی می‌توان به استفاده از آن در صنعت کاغذ‌سازی، صنایع پتروشیمی، صنایع معدنی، نیز اشاره کرد.

نحوه نگهداری از تری سدیم فسفات

تری سدیم فسفات اگر در معرض نم و رطوبت قرار نگیرد برای مدت زمان بسیار طولانی نگه داشته می‌شود، برای حفظ کیفیت این محصول بهتر است به دور از تابش مستقیم نور خورشید و سرما یخبندان نگهداری شود. به دلیل اینکه این محصول از ph بسیار بالایی برخوردار است حتما بعد از تماس دست با آن، دستانتان را با شوینده مناسب بشوئید.
امروزه این محصول در دو گرید مختلف صنعتی و خوراکی در وزن‌ها و بسته بندی‌های متفاوت عرضه خواهد شد.

مطب پیشنهادی :
سدیم تری پلی فسفات چگونه ساخته می‌شود و چه کاربردهایی دارد؟

تری سدیم فسفات چگونه تهیه و تولید خواهد شد؟

این ترکیب همانند سایر ترکیبات شیمیایی از چند سری فرآیند و واکنش‌های شیمیایی تهیه و تولید خواهد شد.  در ادامه چند روش مختلف تولید تری سدیم فسفات عنوان شده است:

  1. سدیم کربنات و اسید فسفریک را با مقدار مساوی ترکیب کرده و تا زمانی که دی اکسید کربن موجود در آن خارج نشده باید جوشانده شود، در نهایت سدیم هیدروکسید به این ترکیب اضافه خواهد شد و محصول نهایی این واکنس شیمیایی تری سدیم فسفات خواهد بود.
  2. در روش دیگر به این گونه است که تری سدیم فسفات موجود با اسید فسفریک را خنثی می‌کند و با تبخیر شدن و عمل کریستالیزاسیون به تری سدیم فسفات تبدیل خواهد شد.

در ادامه تمام واکنش‌های شیمیایی که به تولید تری سدیم فسفات منجر می‌شوند، عنوان شده است:

Na۲ CO۳ +  H۳ PO۴ —–> Na۲ HPO۴ + CO۲ + H۲O

NA۲ HPO۴ + NaOH —–> Na۳PO۴ + H۲O

H۳PO۴ + ۳NaOH —-> Na۳PO۴ + ۳ H۲O

تلفن 09357007743 فروش ویژه و 24 ساعته

سیگما ایران + سفیر آزما کیان

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *