کاربرد سولفونیک اسید و ویژگی‌های آن | خرید و فروش سولفونیک اسید

کاربرد سولفونیک اسید و ویژگی‌های آن | خرید و فروش سولفونیک اسید

کاربرد سولفونیک اسید و ویژگی‌های آن | خرید و فروش سولفونیک اسید

کاربرد سولفونیک اسید و ویژگی‌های آن | خرید و فروش سولفونیک اسید :

همانطور که از نامش پیداست سولفونیک اسید (acid sulphuric) در خانواده کربوکسیلیک اسیدها قرار دارد به همین دلیل از خواص اسیدی نسبتا بالایی برخوردار است. در واقع سولفونیک اسید ترکیبی از سولفور آلی با گروه آلکیل‌ها و هیدروکسیل سولفونیل بوده، این اسید به صورت مایعی قهوه‌ای رنگ عرضه شده و از آن در ساخت بسیاری از شوینده‌ها استفاده می‌شود و در دو گرید صنعتی و آزمایشگاهی ارائه شده است. این اسید بیشتر در واکنش‌هایی که پایه اصلی آن‌ها ترکیبات آلی هستند وجود دارد، سولفوریک اسید غیرقابل اشتعال بوده و به راحتی در آب حل خواهد شد.

جدول ویژگی‌های ساختاری سولفونیک اسید

نام ماده شیمیایی سولفونیک اسید_ acid sulphuric
فرمول شیمیایی C۶H۷NO۳S
جرم مولی ۱۷/۱۵۸ گرم بر مول
نقطه جوش ۱۹۰ درجه سانتی گراد
نقطه اشتعال بیشتر از ۱۱۳ درجه سانتی گراد

کاربردها و ویژگی‌های سولفونیک اسید

  • یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین استفاده‌ها از سولفونیک اسید، استفاده از این اسید در تهیه مواد شوینده و بهداشتی بوده است، از این اسید در ساخت و تهیه انواع مواد شوینده، صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود. به طور کلی هرجا سورفکتانت‌ها حضور داشته باشند سولفونیک اسید هم همانجاست، صابون‌ها دارای اسید چرب و سولفاکتانت هستند به همین دلیل است که در اخت آن سولفونیک اسید دیده می‌شود.
  • از این اسید در بخش دارویی ودرمانی استفاده فراوانی می‌شود، برای ساخت داروهای آنتی باکتریال چون داروهای سلفا از این اسید استفاده می‌کنند.
  • به دلیل خاصیت اسیدی نسبتا بالایی که دارد به راحتی چربی و آلودگی را از بین می‌برد به همین دلیل است که در ترکیبات پاک‌کننده‌هایی چون شیشه پاک‌کن، پاک کننده سطوح و…. از این اسید استفاده شده است.
  • از سولفونیک اسید در صنعت رنگ‌سازی هم استفاده می‌شود، سولفونیک اسیدها تمایل بسیار شدیدی دارند تا با پروتئین و کربوهیدرات واکنش نشان دهند نتیجه این واکنش فرآیند سولفوناسیون خواهد بود که از این فرآیند برای ساخت انواع رنگ‌های آنتی کوئین استفاده می‌شود و به دلیل خاصیت اسیدی آن رنگی که از این فرآیند حاصل می‎شود ضدآب بوده و کاملا در برابر شستشو با آب مقاوم خواهد بود.
  • از دیگر کاربردهای این اسید می‌توان به مواردی چون کاتالیزورهای اسیدی، ساخت باتری‌های سربی، امولسیون‌های بازدارنده و ضدزنگ، ساخت پاک‌کننده‌های صنعتی، پاک کننده صنعت نساجی، نمک‌ها ،رزین‌های اپوکسی، کشاورزی و صنایع چرم‌دوزی اشاره کرد.
مطب پیشنهادی :
فروش سولفونیک اسید | سولفونیک اسید چه نوع اسیدی است؟

تفاوت اسید سولفونیک با اسید سولفوریک چیست؟

همانطور که از نامش مشخص است، ممکن است در لحظه اول به دلیل خطای دید این دو اسید را اشتباه بگیرید، اما این دو اسید علاوه بر تشابه اسمی در فرمول شیمیایی خود هم تشابهات بسیاری دارند تنها تفاوت آن‌ها در فرمول شیمیایی جانشینی گروه آلکیلی به جای گروه هیدروکسیلی بوده است. هر دو اسید از خانواده کربوکسیلیک اسیدها بوده و خاصیت اسیدی دارند اما ضعیف و قوی بودن این اسیدها متفاوت است.

نکات ایمنی حین کار با سولفونیک اسید

سولفونیک اسید با وجود اینکه قابل اشتعال نیست اما درصد اسیدی در آن بسیار بالاست به قدری که می‌تواند خورنده سطح باشد. بهتر است در حین کار با آن از دستکش محافظ، عینک محافظ و ماسک فیلتر دار استفاده شود تا مانع تماس با چشم، پوست و استنشاق گاز آن شود. بهترین راه این است که در محیطی باز یا در محیطی با تهویه قوی و مناسب با این اسید کار شود.

مطب پیشنهادی :
اسید سولفوریک سیگما آلدریچ

تلفن 09357007743 فروش ویژه و 24 ساعته

سیگما ایران + سفیر آزما کیان

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *