فروش سولفات مس | نکاتی درباره کاربردها و میزان استفاده از سولفات مس

فروش سولفات مس | نکاتی درباره کاربردها و میزان استفاده از سولفات مس

نکاتی درباره کاربردها و میزان استفاده از سولفات مس

فروش سولفات مس | نکاتی درباره کاربردها و میزان استفاده از سولفات مس :

سولفات مس ( Copper(II) sulfate ) با فرمول شیمیایی ( CuSO۴ ) ترکیبی از مس و گوگرد بوده است و به همین دلیل به نام کات کبود هم شناخته شده، این ترکیب معدنی و غیر آلی در آب انحلال‌پذیر است و از آب به عنوان حلال آن استفاده می‌شود. سولفات مس با توجه به ترکیب پیچیده و متفاوتی که دارد به رنگ‌های مختلفی چون آبی ( سولفات مس ۵ آبه )، سبز کم‌رنگ، سفید و خاکستری وجود دارد البته رنگ سولفات مس به مقدار آب‌های موجود در فرمول شیمیایی آن بستگی دارد. از این ترکیب معدنی در بخش‌های مختلف صنعتی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود و در دو نوع سولفات مس ۵ آبه و سولفات مس بدون آب وجود دارد.

  • سولفات مس بدون آب: سولفات مس بدون به شکل پودری و بی رنگ بوده است و برای به دست آوردن این ماده معدنی بسیار کمیاب باید دما را تا ۱۵۰ درجه بالا ببرند تا این سولفات مس تولید شود.
  • سولفات مس ۵ آبه: این سولفات مس به دلیل آبی رنگ بودنش به کات کبود یا گوهر آبی معروف شده و در ترکیب ساختاری خود ۵ مولوکل آب دارد. این مس سولفات ۵ آبه علاوه بر اینکه به راحتی در آب ترکیب می‌شود قابلیت انحلال پذیری در اتانول، گلیسرول و متانول را دارد.

سولفات مس چگونه تهیه خواهد شد؟

این ترکیب معدنی همانند سایر ترکیبات معدنی دیگر علاوه بر تولید آن به روش صنعتی و از طریق واکنش‌های شیمیایی به طور طبیعی نیز ساخته خواهد شد.

مطب پیشنهادی :
مواد آزمایشگاهی ارزان | خرید و فروش مواد آزمایشگاهی اورجینال و درجه یک در تهران و سراسر ایران

روش طبیعی تهیه سولفات مس: در این روش تنها کافیست سنگ معدنی مس در مجاورت تماس با هوا و شست و شو قرار بگیرد به این ترتیب و به مرور زمان به سولفاته تبدیل خواهد شد، نقش باکتری‌ها در این روش بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است به این دلیل که باکتری‌ها روند تولید سولفاته را تسریع می‌کنند.

روش صنعتی تهیه سولفات مس: در این روش تنها کافیست سنگ معدنی مس را در سولفوریک اسید غوطه ور کرده سپس آن را در یک راکتور با حرارت کم و با اضافه کردن آب و اکسیژن به میزان مشخص و برای مدت زمان مشخص حرارت داده، در نهایت مس محلول محصول نهایی این واکنش بوده که با استفاده از روش‌های تبخیر و بلور‌سازی به سولفات مس تبدیل خواهد شد.

نقش سولفات مس در تصفیه آب

سولفات مس علاوه بر کاربردهای بی شماری که در بخش‌های مختلف دارد در بخش تصفیه آب هم نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد، از این ترکیب معدنی در استخر‌ها و تصفیه‌خانه ها به عنوان یک ماده ضدجلبک استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی با توجه به ساختار و فرمول پیچیده‌ای که دارد از رشد جلبک در استخر‌ها و مخازن آب جلوگیری خواهد کرد. در بسیاری از مخازن پروش ماهی و میگو هم به دنبال جلوگیری از رشد جلبک‌ها و تمیز نگه‌داشتن آب به منظور حفظ سلامتی آبزیان از کات کود یا همان سولفات مس استفاده می‎شود.

مطب پیشنهادی :
مواد آزمایشگاهی ارزان | خرید و فروش مواد آزمایشگاهی اورجینال و درجه یک در تهران و سراسر ایران

ویژگی‌ها و کاربردهای سولفات مس

  • از این ماده به عنوان یک رنگ‌دهنده در صنعت ساخت شیشه، کاشی، سرامیک و چسب استفاده می‌شود.
  • در بخش کشاورزی در بسیاری از کودهای تقویتی، سم‌های حشره کش و ضد قارچ‌ها از سولفات مس استفاده می‌کنند.
  • در بخش دارویی و درمانی از این ترکیب آلی در ساخت و تهیه انواع داروهای تزریقی و خوراکی ضدقارچ استفاده می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین کاربردهای سولفات مس در تهیه سم پشه مالاریا بوده که در کشورهای آفریقایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
  • در ساخت و تهیه مواد آتش‌‌بازی به وفور استفاده می‎‌شود.

خطرات و مضرات استفاده از سولفات مس

با توجه به اینکه این ترکیب معدنی( سولفات مس) از درصد بسیار بالایی مس ساخته شده است پس برای سلامتی انسان چندان مضر نیست اما همانند سایر ترکیبات شیمیایی از مواد معدنی و شیمیایی ساخته شده است پس بهتر است در حین کار با آن از دستکش مخصوص کار و عینک محافظ استفاده شود.

 

فروش سولفات مس

تلفن 09357007743 فروش ویژه و 24 ساعته

سیگما ایران + سفیر آزما کیان

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *