ده ماده شیمیایی خطرناک دنیا کدامند ؟ | سیگما ایران | نمایندگی سیگما آلدریچ

ده ماده شیمیایی خطرناک دنیا کدامند ؟

ده ماده شیمیایی خطرناک دنیا کدامند ؟

ده ماده شیمیایی خطرناک دنیا کدامند ؟ :

تعریف مواد شیمیایی :

مواد شیمیایی خطرناک به موادی گفته می شود که می تواند موجب آسیب آنی و فوری به افراد، تجهیزات و محیط گردند. کالاهای خطرناک در بسیاری از کشورها بر اساس سیستم ملل متحد (UN)طبقه بندی شده و برچسب گذاری می شوند. این سیستم کمک می کند که خصوصیات و خطرات اینگونه مواد سریعاً قابل تشخیص باشد. در این سیستم کالاهای خطرناک بر اساس خصوصیات خطرناک خود در 6 کلاس طبقه بندی می شوند.

این کلاسها شامل 9 کلاس مشخص و یک کلاس مواد متفرقه می باشد. خطرات مربوط به هر کلاس با برچسب های لوزی شکل مخصوص مشخص می شود. گاهی اوقات چنانچه ماده ای علاوه بر خطر اصلی دارای خطر دیگری نیز باشد می توان از لوزی کوچکتری در کنار لوزی اصلی استفاده نمود. به عنوان مثال اسید هیدروفلوریک ماده ای خورنده و در عین حال سمی است.
برخی از کالاهای خطرناک شامل کلاس های  1 ، 2 ،  4،8  و 9دارای تقسیمات بعدی یا ساب کلاس هایی هستند که نشانگر جنبه مشخصی از خطرات ماده می باشد مثلاً کلاس دوم گازها و ساب کلاس 112 گازهای قابل اشتعال می باشد. علاوه بر این، در برخی از کلاس ها تقسیم بندی های بعدی شامل گروههای بسته بندی (Packaging Groups ) نیز وجود دارد که نشان دهنده خطر نسبی ماده در داخل یک کلاس می باشد(PGIII) . خطر کم، PGII  خطر متوسط و PGI  خطر زیاد را نشان می دهد.
بنابراین تمام بسته ها (البته به جز بسته های بسیار کوچک)، کانتینرها و تانکرهای حمل مواد که حاوی کالاهای خطرناک هستند باید دارای برچسب مناسب با ذکر کلاس مربوطه باشند. این بر چسب (یا لوزی خطر) نشان دهنده ماهیت خطر با استفاده از یک سیستم رنگی و علامت های خاص و نیز شماره کلاس کالای خطرناک می باشد. بنابراین تولیدکنندگان و وارد کننده گان اینگونه کالاها باید اطمینان داشته باشند که این مواد بطور صحیح تقسیم بندی و برچسب گذاری شوند.

معرفی ده ماده شیمیایی خطرناک :

در اینجا مواد شیمیایی را میخواهیم معرفی کنیم که فقط در ترکیبات خود کربن ، نیتروژن و اکسیژن دارند و هیچ عنصر رادیو اکتیوی و اشعه زایی آورده نشده.

1. باتراکوتوکسین :

قوی ترین سم ناپپتیدی شناخته شده است. باتراکوتوکسین شهرت خود را در مصرف در دارو های سمی که با استخراج سم از بدن قورباغه درست می شدند پیدا کرد. قورباغه ها نیز این سم را مستقیما در بدن خود تولید نمی کنند بلکه از هضم پشه های مالاریایی که می خورند به دست می آورند.

2. وی ایکس (V.X) :

VX یکی از اولین سلاح های کشتار جمعی شیمیایی است که محققین برای فروش خرده به عنوان آفت کش در دهه ی 1950 تولید کرده بودند. خوشبختانه احتمال تماس شما با وی ایکس بسیار پایین است چون تمام انبارهای آن در سرتاسر جهان من جمله انبار اصلی ایالات متحده در آنیستون آلاباما نابود شده اند.

مطب پیشنهادی :
ماده شیمیایی پر فروش و لیست ماده های شیمیایی پرفروش در انبار سیگما ایران

3. تترا کلرو دی بنزو ـpـ دی اکسین 2 ، 3،7،8 :

این ماده به عنوان آلوده کننده در عامل پرتقالی استفاده می شود که یک ماده ی خطرناک است. عامل پرتقالی برای از بین بردن گیاهان در نواحی پر تراکم ویتنام تولید شده بود ولی منجر به نواقص پیش از تولد در نوزادان و آسیب های پوستی شد.

4. تابون :

تابون یکی از نخستین عامل های اعصاب شناخته شده است. این ماده که بوی میوه شناخته می شود می تواند به شکل مه در جایی پاشیده شده و سبب تشنج و فلج شدن شود. خود تابون خیلی کشنده نیست اما موفقیت این ماده ی شیمیایی در جنگ به پیدایش سموم خطرناک تری نظیر ریسین و سومان منجر شده است. سربازان عراقی در آخرین روزهای جنگ ایران و عراق از تابون برای کشتن هزاران ایرانی استفاده کردند.

5. استریکنین :

استرکنین ، سمی بسیار قوی است که اندازه0.16 میلی گرم آن بر کیلوگرم واحد وزن موش و1 تا 2 میلیگرم آن بر کیلوگرم واحد وزن انسان کشنده سریع است .آلکالوئیدی بی رنگ و کریستالی است که به عنوان آفت‌ کش استفاده می ‌شود. به خصوص برای کشتن مهره‌ داران کوچک مانند پرندگان و جوندگان سم شیمیایی پرکاربرد است. استرکنین باعث تشنج عضلانی و در نهایت مرگ از طریق خفگی یا خستگی محض می‌ شود. رایج ‌ترین منبع استخراج استریکنین، از دانه درخت اذاراقی است.

6. سدیم سیانید :

سدیم سیانید یک ترکیب غیر آلی با فرمول NaCN است . جامدی سفید و حلال در آب است. سیانید دارای میل ترکیبی بالایی با فلزات است که منجر به خاصیت سمی بسیار بالای این نمک می شود . کاربرد اصلی آن در معدن کاری طلا است که در آن جا هم چنین از واکنش پذیری بالای آن به سمت فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.

ماده ی شمیایی متداولی است ولی یک قدم اشتباه باعث احساس بوی بادام خواهد شدو بعد مرگ در کمتر از چند ثانیه. سیانید به cytochrome c oxidase که پروتئینی در میتوکندری است چسبیده و سلول را از جذب اکسیژن باز می دارد.

7. نیکوتین :

نیکوتین یک ترکیب آلی نیتروژن‌ دار است که بیشتر در گیاهانی مانند تنباکو و در اندازه‌ های کمتر در گوجه‌ فرنگی ، سیب ‌زمینی ، بادمجان و فلفل‌ سبز یافت می ‌شود. 0.3 تا 5 درصد گیاه خشک تنباکو را نیکوتین می ‌سازد و یک زهر اثرگذار بر سامانه عصبی است که در بسیاری از حشره ‌کش ها به کار می ‌رود. نیکوتین در اندازه ‌های کمتر یک انگیزنده های زیستی (محرک‌ های زیستی) است و سبب اعتیاد و بی ‌حالی و ناتوانی می‌ شود بسیاری از ویژگی ‌های روانی دود تنباکو است.

مطب پیشنهادی :
انواع گرید مواد آزمایشگاهی

8. اتیل گلایکول :

این ماده به عنوان زد یخ ماشین به کار میرود. ارزان است و به شدت ساده به نظر می رسد. سطح سمیت میانه ای دارد، با این حال مزه ی شیرین آن می تواند سبب شود فرد در خوردن آن افراط کند و در نتیجه اتیلن گلایکول بر اثر متابولیسم به ماده ی خطرناک تر اگزالیک اسید تبدیل شود. این ماده را از دسترس حیوانات دور نگه دارید چون ممکن است آن را با منبع غذا اشتباه بگیرند. در صورت خوردن مقدار زیادی اتیلن گلایکول مرگ به آرامی رخ می دهد و اندام بدن به صورت سیستماتیک و در عرض یک بازه ی 72 ساعته از رده خارج می شوند. راه درمان تجویز الکل خوراکی (اتیل الکل) است چون الکل با اتیلن گلایکول برای جذب شدن در بدن رقابت خواهد کرد و جلوی جذب آن را خواهد گرفت.

9. هیدروژن پراکسید :

هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه (H2O2) یک اکسنده متداول است که به عنوان سفیدکننده  استفاده می‌شود.آب اکسیژنه برای حذف مواد آلی و معدنی که موجب فاسد شدن آب استخر می‌شوند بکار میرود. هیدروژن پراکسید ساده‌ترین پراکسید است (پراکسیدها ترکیباتی هستند که دارای یک پیوند یگانه اکسیژن-اکسیژن هستند). آب اکسیژنه خالص  H2O2 یک مایع ویسکوز است که کمی آبی رنگ می ‌باشد و با زحمت زیاد می ‌توان آن را تهیه نمود. آب اکسیژنه‌ ای که در داروخانه‌ ها به اسم آب اکسیژنه رقیق فروخته می ‌شود محلولی است از آب اکسیژنه در آب که 3% آن آب اکسیژنه است، مانند آب بی ‌رنگ و بی ‌بو است، مزه تلخی دارد و کمی اسیدی است. این مایع اکسید کننده‌ ای قوی است.

هیدروژن پراکسید در غلظت های بالاتر به عنوان پیشرانه ی موشک استفاده می شود. هیدروژن پراکسید به شدت فرار است و در غلظت های آزمایشگاهی (بالاتر از 70 درصد) با کوچکترین اشاره ای منفجر خواهد شد. بمب گذاران سال 2005 متروی لندن از هیدروژن پراکسید به عنوان ماده ی منفجره استفاده کرده و جان 52 نفر را گرفتند.

10. دیجوکسین :

از عصاره ی گل نگشتانه بدست می آید. در مقادیر دیجوکسین باعث افزایش کارآیی قلب می شود. یک پرستار به نام چارلز کولن یا همان «فرشته ی مرگ» دیجوکسین دارویی را برای کشتن بیش از40  بیمار به کار برد.

ده ماده شیمیایی خطرناک دنیا کدامند ؟

09357007743 تلفن سفارش محصولات
با تشکر از شما سیگما ایران نمایندگی سیگما الدریچ در ایران و تیم طراحی پایان نامه من

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *